Recensie: De negen kamers (Peter-Paul Rauwerda)

Een tijdje geleden kwam ik op facebook een oproep tegen: Thunderstruckbooks zocht naar ambassadeurs voor het boek De negen kamers. Ze zochten meer bepaald naar boekenbloggers. Ik heb me natuurlijk direct opgegeven, want hoe leuk is dat wel niet! Een tijdje later kreeg ik een berichtje dat ik ook effectief uitgekozen was als ambassadeur. Joepie!

De eerste stap als ambassadeur was natuurlijk het boek lezen en er vervolgens een recensie over schrijven. Dat is nu aan de orde!

De negen kamers van Peter-Paul Rauwerda gaat over Jonas, een onverbeterlijke boekenwurm die voor een tijdje alleen thuis is. Zijn ouders zijn op vakantie en zijn kleine zus logeert bij zijn oma. Omdat hij al een tijdje last heeft van hoofdpijn, brengt hij zijn tijd voornamelijk door voor de tv. Op een ochtend is het huis helemaal opgeruimd en vind hij op de keukentafel een boek dat hij nog nooit heeft gezien. Er ligt een briefje bij dat zegt:

Maak dit boek open en je leven zal voorgoed veranderen.

Hij kan daarna zijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en opent het boek. Het gaat over een huis, dat hij zou kunnen vinden op een plaats waar enkel een braakliggend veldje is, een straat verder. Hij gelooft er niet veel van, maar als hij de volgende dag er toevallig langs loopt, ziet hij effectief dat huis staan. Dat is het begin van een ongelofelijk avontuur dat zich in een droomwereld lijkt af te spelen.

Na het lezen van de korte inhoud, en zelfs nog meer na het lezen van de eerste pagina’s, was ik volledig geprikkeld door dit boek. Er was al veel spanning en mysterie aanwezig, wat maakte dat je het boek zo snel mogelijk verder wil lezen! Rauwerda schrijft op zo’n vlotte manier, dat je helemaal meegezogen wordt in het boek. Je bent helemaal mee met het verhaal en de personages, het is een ware ontspanning om je zo even te kunnen laten gaan in het verhaal!

Jonas komt terecht in een huis met negen kamers. De hoofdstukken zijn dan ook in gedeeld in die verschillende kamers: bijvoorbeeld woonkamer, bibliotheek, eetkamer etc. Je merkt al snel dat alles wat in die kamers gebeurt, niet in de werkelijkheid zouden kunnen plaatsvinden. Het verhaal is een leuke mix tussen mysterie en fantasie. Ik had vaak het gevoel dat ik een sprookje aan het lezen was (wat ik geweldig vind!)

Het boek geeft in het begin ook een cryptische beschrijving van de negen kamers:

Eén kamer is alleen maar schijn
Eén kamer geeft plezier en pijn
Eén kamer eet en laat je eten
Eén kamer speelt met je geweten
Eén kamer valt niet te ontvluchten
Eén kamer zweeft op wolkenluchten
Eén kamer laat de warmte stromen
Eén kamer geeft je toekomstdromen
Eén kamer is nog onbekend
Die zal bepalen wie je bent.

Het is heel fijn om tijdens het lezen terug te gaan kijken wat er ook alweer stond in de cryptische omschrijving en dit te vergelijken met je eigen idee van deze kamer. Na het lezen van de omschrijving, wordt je nog nieuwsgieriger naar wat je allemaal in de volgende kamer zal aantreffen. Dat is altijd opnieuw een originele verrassing!

Het enige negatieve puntje dat ik voor dit boek kan bedenken, is dat je zozeer in een droomwereld zit dat je niet meer kan onderscheiden wat nu juist de werkelijkheid is. Je krijgt soms subtiele hint dat Jonas in het ziekenhuis zou liggen in de werkelijkheid, maar er is geen enkele aanwijzing voor, geen bewijs, want zelfs Jonas weet het niet zeker. Ik had er niet zo veel problemen mee, ik hou immers van een stevige portie mysterie en een open einde, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is! Je ben nu eenmaal nieuwsgierig naar het volledige verhaal van Jonas en dat is iets wat je in dit boek niet zal vinden.

Om alles kort samen te vatten: Ik vind ‘De negen kamers’ van Peter-Paul Rauwerda een geweldig fantastisch boek! Met een vlotte pen weet Rauwerda een origineel verhaal neer te zetten dat een perfecte mix is tussen mysterie en fantasie. Het is een aanrader voor jong en oud!

Lees hier ook een tag over De negen kamers die ik heb ingevuld!

Veel leesplezier! x Samantha x