Recensie: Onderstroom (Tine Bergen)

Hallo allemaal!

Een tijdje geleden postte ik mijn recensie van Onderbuik van Tine Bergen (mijn recensie vind je hier). Uitgeverij Baeckens Books was zo lief om mij meteen ook het vervolg Onderstroom te sturen! Daar was ik heel blij om, aanzien het eerste deel toch wel spannend eindigde. Spanning was zeker ook aanwezig in Onderstroom

Toch nog even een waarschuwing! Onderstroom is het tweede deel in een serie. Ik probeer spoilers te vermijden, maar er kan naar het eerste boek verwezen worden!

Waarover gaat het boek?
Elk jaar gaan de vijfdejaars van het college op survivalkamp naar een afgelegen eilandje aan de Noordzeekust. Er is geen bereik, geen internet… Alleen de leerlingen, leerkrachten en enkele leuke activiteiten die worden georganiseerd. Het verhaal doet de ronde dat er de voorbije jaren altijd te gekke dingen gebeuren tijdens die reis, van het oproepen tot geesten tot leerkrachten die compleet dronken zijn. Maar wat als er deze keer echt meer aan de hand is?

Onderstroom is het perfecte vervolg op Onderbuik! In het eerste deel kom je nog niet te weten wie de ‘dader’ was, en ook in het tweede deel kom je dat nog niet te weten. Het blijft zo spannend… Ik kijk dan ook enorm uit naar deel drie in de College-serie!

Opnieuw gebruikt Tine Bergen hetzelfde concept. Je krijgt in dit boek 3 vertelperspectieven. EĂ©ntje is van Nina (de zus van Sander) als een ik-verteller. Dan heb je ook Lara (de beste vriendin van Vianne), die in brieven haar deel van het verhaal vertelt. Ten slotte is er ook een mysterieus perspectief, van de dader, dat op zwarte pagina’s gedrukt wordt. Die afwisseling zorgt er weer voor dat je blijft lezen en dat het verhaal je blijft intrigeren. Je krijgt immers allemaal verschillende stukjes van een puzzel aangereikt… Tot ineens het hele plaatje duidelijk wordt aan het einde!

Ik moet zeggen dat ik Onderstroom nog beter vond dan het eerste deel. Deze keer gebeurt het hele verhaal op een eiland, waarbij iedereen is afgesloten van de buitenwereld. Dat zorgt meteen voor een heel andere sfeer, die Tine Bergen perfect heeft kunnen weergeven. De dader speelt een psychologisch spelletje, zet leerlingen en leerkrachten tegen elkaar op… En ik vond het ontzettend interessant om te zien wat er dan allemaal kan mislopen. Die psychologische diepgang kon ik zeker appreciĂ«ren. Het einde, ten slotte, is FE-NO-ME-NAAL spannend! Een climax om u tegen te zeggen!

Kortom, lees dit boek! Je zal er absoluut geen spijt van hebben… Intussen is deel 3 ook uitgekomen en kan je deze serie in Ă©Ă©n keer binge-readen!

Willen jullie deze serie gaan lezen? Of heb je hem al gelezen?

Veel leesplezier!
x Samantha x

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑