Do you have that book?

Hallo!

Ik zag deze tag voorbijkomen bij Awesome Booklover Blog en ik had het ook al wel eens bij een booktuber voorbij zien komen. Het leek me heel leuk om ook eens te doen, dus ik waag mijn kans! Mocht jij dit ook een leuke tag vinden, dan mag je ook altijd meedoen.

Wat is de bedoeling? Hieronder zie je een lijstje met vragen. Voor elke vraag moet je een boek in je eigen boekenkast zoeken. En dat is het!

Heb je een boek met gesneden randen?
In het Engels wordt dit ook wel “deckled edges” genoemd. Maar ja, ik heb zo’n boek! Het boek De moord op Commendatore deel 1: Een Idea verschijnt van Haruki Murakami heeft zulke randen. Ik vind het wel leuk als een boek zulke randen heeft, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar gladde randen. Maar het is af en toe eens iets anders!

Het boek zelf is trouwens een dikke aanrader, net zoals alle boeken van Haruki Murakami. Lees hier mijn recensie van dit supermooie boek!

Heb je een boek met 3 of meer mensen op de cover?
Eerlijk gezegd hou ik meestal niet zo van mensenfoto’s op een cover, dus vol goede moed ging ik op zoek! Ik vond heel veel tekeningen en foto’s van 1 of 2 personen, maar 3 was al wat moeilijker. Ik vond toch drie mensen op de cover van Voorlopers van Mirjam Hildebrand en ook op op die van Love, Simon van Becky Albertelli. Voorlopers heb ik al gelezen en hier kan je mijn recensie nalezen. Love, Simon helaas nog niet, maar dat komt nog wel!

Heb je een boek gebaseerd op een fictief verhaal?
Uit deze vraag begrijp ik dat het gaat over een boek dat gebaseerd is op een ander boek of een ander verhaal. Dan denk ik meteen aan Griekse mythologie, en dan denk ik aan Circe van Madeline Miller. Circe is zo’n prachtig boek. Het stond in mijn top 6 van 2019, dus ik denk dat dat genoeg zegt: lees het! Hier kan je mijn recensie vinden voor het geval je nog niet overtuigd bent.

Heb je een boek met een titel van 10 letters?
Het was even zoeken en tellen, maar al snel had ik een boek gevonden! De titel van het boek Ondergang van Tine Bergen bestaat uit precies tien letters! Ik had er waarschijnlijk nog wel wat meer kunnen vinden als ik verder zocht, maar deze opdracht is alvast geslaagd!

Ondergang is het derde deel in de College-trilogie. Een superspannende serie die ik jullie alleen maar kan aanraden! Hier kan je mijn recensie lezen van het eerste deel Onderbuik (indien je de serie nog niet gelezen hebt) en hier kan je mijn recensie lezen van Ondergang zelf.

Heb je een boek met een titel dat begint en eindigt met dezelfde letter?
Natuurlijk heb ik dat! Het eerste boek waar mijn oog op viel, was Stad van Glas van Robert Pobi. Een spannende politietrhiller met veel geweren. Hier kan je mijn recensie lezen.

Heb je een pocket paperback?
Een van de pockets die ik in mijn boekenkast heb, is die van Het parfum door Patrick Süskind. Ik heb een erg oude druk van 1994! Ik las het boek toen ik 17 was en ik vond het heel mooi. Maar erg veel weet ik er niet meer over! Na wat zoekwerk kon ik er op mijn eigen blog ook niets meer over terugvinden… Gek! Misschien is het tijd om het nog eens opnieuw te lezen?

Heb je een boek van een auteur die schrijft onder een pseudoniem?
Hier moest ik ook even zoeken. Van veel auteurs heb ik geen idee of het hun echte naam is of niet. Het maakt me echt niet uit of de auteur een man of vrouw is, of wat zijn/haar achtergrond is, dus ik doe praktisch nooit onderzoek naar de naam van een auteur. Maar ik heb er eentje gevonden, namelijk Syndroom van J. Sharpe! J. Sharpe is het pseudoniem voor Joris van Leeuwen. Ik weet nog dat ik het boek erg eng vond, maar dat ik toch niet kon stoppen met lezen. Hier vind je mijn recensie!

Heb je een boek met een karakter uit het boek in de titel?
Ik heb er wel meerdere, maar mijn blik viel meteen op de Molly Moon-serie. Dat zijn namelijk zes verschillende boeken waarbij Molly Moon (het hoofdpersonage) zes keer in de titel voorkomt! Het is een hele leuke kinderserie die ik in mijn jeugd gelezen heb, maar nu nog eens aan het herlezen ben. Hier vind je mijn recensie van het eerste boek!

Heb je een boek met twee plattegronden?
In veel boeken met kaarten staat maar één kaart of plattegrond, maar onlangs las ik er eentje met twee verschillende. Dat is Leon en Juliette van Annejet van der Zijl, het boekenweekgeschenk van 2020. Het boek speelt zich af in Amerika, meer bepaald de stad Charleston. Je kan er een plattegrond in vinden van Amerika in zijn geheel en ook van een stratenplan van Charleston. Interesse in dit geschiedkundige liefdesverhaal? Hier kan je mijn recensie nalezen.

Heb je een boek waar een televisieserie van gemaakt is?
Ja, over deze vraag moest ik niet lang nadenken. Ik heb wel meerdere boeken waarvan een serie is gemaakt, maar ik ben natuurlijk het meest enthousiast over Normal People van Sally Rooney. Zoals jullie misschien al weten, is Sally Rooney een van mijn favoriete auteurs. Het is nog maar heel recent dat deze serie is uitgekomen, dus ik ben echt héél erg blij!

Heb je een boek dat geschreven is door iemand die ergens anders van bekend is?
Ja, dat heb ik! Het boek Dream House van Marzia Bisognin is er zo eentje. Marzia is de vrouw van Pewdiepie, een wereldberoemde youtuber. Vroeger had Marzia ook haar eigen youtubekanaal CutiePieMarzia, maar daar is ze mee gestopt. Schrijven kan ze dus ook! Ik heb het boek jaren geleden gelezen (nog voor ik mijn blog had), dus ik kan me het plot niet meer zo goed herinneren. Ik weet nog dat ik het een leuk boek vond met hier en daar kleine details die ik wat minder vond.

Heb je een boek met een klok op de cover?
Toen ik deze opdracht zag, dacht ik: oh nee! Ik had geen idee, dus er zat niets anders op dan mijn boeken één voor één uit mijn boekenkast te halen. Gelukkig had ik al op de eerste boekenplank prijs! Het laatste oudejaar van de mensheid van Niccolò Ammaniti heeft zeer prominent een klok op zijn cover. Ik las dit boek echt lang geleden, toen ik 15 of 16 jaar was? Ik vond het zeer goed, net zoals al het werk van deze auteur!

Heb je een poëziebundel?
Ik heb er zelfs meerdere! Poëzie vind ik erg leuk om te lezen, op voorwaarde dat het mijn ding is. Poëzie is iets heel persoonlijk, je kan niet alle poëzie mooi vinden. De meest recente poëziebundel die ik bezit, is Het zout uit je ogen van Miriam Bruijstens. Ik vond dat een supermooie bundel! Hier kan je mijn recensie lezen.

Heb je een boek met een awardstempel?
Als ik daaraan denk, zie ik meteen Amerikaanse boeken voor mij! Maar natuurlijk hebben we dat bij Nederlandse boeken ook. Ik had daar nog niet echt op gelet waardoor ik wat moest zoeken, maar ik heb er toch eentje gevonden. Op de cover van mijn editie van Lampje kan je een gouden ‘stempel’ vinden! Daarop staat dat dit boek (volledig terecht) de Gouden Griffel heeft gewonnen in 2018. Lampje is trouwens een prachtig boek dat ik iedereen aanraad! Hier kan je mijn recensie lezen.

Heb je een boek door een auteur met dezelfde initialen als jezelf?
Voor deze vraag heb ik even gespiekt in mijn boekenlijst. Ik heb blijkbaar maar één boek met een auteur met initialen S. S, namelijk De Vlaschaard door Stijn Streuvels. Ik heb dat boek in het bezit omdat ik een boekenreeks in huis heb (35 boeken) met allerlei klassiekers. Die reeks gaat van Jurassic Park, tot The Great Gatsby en Kaas van Willem Elsschot. De Vlaschaard zat er dus ook tussen, maar het één van de boeken van die reeks die ik eigenlijk niet wil lezen. Het gaat over het boerenleven in de vorige eeuw… Lijkt me niet zo interessant. Als je het goed vond, staat het je vrij om mij van het tegendeel te bewijzen!

Heb je een boek met korte verhalen?
Ik heb meerdere bundels met kortverhalen! Ik schreef er zelfs al eens een blogbericht over, waarin ik een overzicht geef van alle bundels met kortverhalen die ik heb. Je kan dat bericht hier nalezen. Ondertussen heb ik er nog meer. Ik voegde bijvoorbeeld Friday Black van Nana Kwame Adjei-Brenyah toe aan mijn boekenkast. In dat boek staat één van mijn lievelingskortverhalen! Hier lees je de recensie van Friday Black.

Heb je een boek met pagina’s tussen de 500 en de 510?
Ook hier raadpleegde ik even de lijst, en ik kwam erachter dat ik zo 5 boeken in mijn kast heb:

  • Pachinko (Min Jin Li)
  • Harteloos (Marissa Meyer)
  • Overstekers 2: De schaduw van de Sha (Petra Doom)
  • Moord op Commendatore deel 1: een Idea verschijnt (Haruki Murakami) (mijn recensie lees je hier)
  • Bibliotheek der zielen (Ransom Riggs)

De eerste drie boeken heb ik helaas nog niet gelezen, dus daar kan ik niet veel over vertellen. Het boek van Haruki Murakami is geweldig mooi, maar dat heb ik bij de eerste vraag hierboven ook al besproken! Bibliotheek der zielen is het derde deel in de serie over Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children. Een superleuke serie!

Heb je een boek dat verfilmd is?
Ja, ik heb er een aantal! Mijn favoriet is en blijft Call Me By Your Name van André Aciman. Regelmatig vergelijk ik boeken met hun verfilmingen op mijn blog. Hier kan je die blogberichten terugvinden!

Heb je een graphic novel?
Graphic novels vind ik erg leuk om te lezen. Toch heb ik er nog niet zo veel in mijn collectie, voornamelijk omdat de kostprijs ervan vaak vrij hoog is. Toch heb ik Django Unchained in mijn collectie! Dat komt omdat mijn verloofde deze film heel erg mooi vond, maar helaas geen lezer is. Ik hoopte dat hij deze graphic novel misschien wel wilde gaan lezen, maar dat is helaas niet gelukt. Ik vond het leuk om te lezen! Hier lees je meer informatie over de graphic novel en de film.

Heb je een boek geschreven door 2 of meer auteurs?
Ik heb zo heel veel boeken, maar veel ervan waren kortverhalenbundels. Dat vond ik niet meetellen! Ik koos voor Remarkable Trees door Christina Harrison en Tony Kirkham. In dit prachtige boek vertellen de auteurs over verschillende bomen en wat hun invloed is op de omgeving en de mens. Ik vind het heerlijk om bij te leren!

Zo! Dat was mijn tag! Laat het me weten als je hem ook gaat doen!

Veel leesplezier!
x Samantha x

3 gedachten over “Do you have that book?

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑