Recensie: Dochters van een nieuwe tijd (Carmen Korn)

Ik mocht weer eens een boek van uitgeverij Signatuur recenseren, en daar was ik héél erg blij om. Ik las al enkele goede boeken van die uitgever en na het lezen van Dochters van een nieuwe tijd kan ik toch wel zeggen dat ik een nieuwe favoriete uitgever heb gevonden…. We hebben echt dezelfde stijl!

In Dochters van een nieuwe tijd volgen we het leven van (voornamelijk) vier vrouwen. Ze hebben allemaal een ander karakter, een andere afkomst en een ander doel in het leven. In het eerste deel van deze trilogie volg je de levens van Henny, Käthe, Ida en Lina vanaf het jaar 1919 tot en met 1948 in Duitsland. In de volgende delen van de trilogie (die helaas nog niet vertaald zijn) volgen we ze verder in de tijd.

Zoals ik in de inleiding al zei, ben ik helemaal weg van Dochters van een nieuwe tijd. Ik hou van boeken met diepgang, veel personages en ook heb ik een zwak voor generatieromans: dan ben je bij dit boek aan het juiste adres!

Je volgt voornamelijk vier vrouwen in het verhaal: Henny, Käthe, Ida en Lina. Toch blijft het daar niet bij: ook de ouders van de vrouwen, de partners en andere personen die hun levens kruisen krijgen een stem. Het boek is op die manier erg druk, maar krijg je wel alle gebeurtenissen op een uitgebreide en volledige manier voorgeschoteld. Ik vond het erg interessant om in al die mensen hun hoofd een kijkje te nemen!

Ook is het boek fragmentarisch op verschillende vlakken. Als eerste vertellen de personen altijd zeer kort: een personage is telkens zo’n één à twee pagina’s aan het woord en dan komt het volgende personage aan de beurt. Ook worden er sprongen in de tijd gemaakt. Er wordt telkens ingezoomd op de levens van de personages in een bepaald jaar en vervolgens kan het weer enkele jaren duren voor je opnieuw een kijkje gaat nemen. Een combinatie van die twee dingen zorgt ervoor dat het boek zeer afwisselend is, zeker niet langdradig (wat je misschien verwacht van zo’n roman) en dat je er steeds met je aandacht bij blijft.

Tot slot vond ik de periode in dit boek erg interessant! Het boek start net na de Eerste Wereldoorlog en stopt na de Tweede Wereldoorlog. Je ziet zo goed gebeuren hoe Hitler langzaamaan meer macht krijgt, welke invloed dat had op de bevolking en hoe de oorlog ervaren werd door Duitsers die niet naar het front trokken. Ik las al vaker boeken over de Tweede Wereldoorlog, maar dat ging vaak over de nazi’s, soldaten of de concentratiekampen. In dit boek krijg je soms ook het perspectief van een nazi, maar het gaat voornamelijk over hoe de stad Hamburg die oorlog (en de aanloop daarnaartoe) heeft ervaren. Door al die verschillende perspectieven kreeg je een breder beeld over de oorlog en de gevolgen: zo interessant!

Dochters van een nieuwe tijd van Carmen Korn is een superinteressant boek! Er zijn veel personages aan het woord waardoor je een breed en compleet beeld krijgt van Duitsland tussen 1919 en 1948. Ik kijk reikhalzend uit naar de volgende delen!

Kan jij mij nog generatieromans aanraden?

x Samantha