Recensie: Rood, wit en koningsblauw (Casey McQuiston)

Het boek Red, White & Royal Blue was ik al erg veel tegengekomen op de Engelstalige kanalen die ik volg. Echt héél veel. Ook werd het boek me al verschillende keren aangeraden door vrienden. Toen ik gevraagd werd voor de blogtour van de Nederlandse vertaling (Rood, Wit en Koningsblauw), heb ik dan ook niet geaarzeld! Maar zijn mijn torenhoge verwachtingen uitgekomen?

Alexander Clairemont-Diaz is de zoon van de President van Amerika. Zelf heeft hij ook grote ambities voor een politieke carrière, dus hij doet gretig mee aan de officiële verplichtingen die bij zijn functie horen. Als hij naar het Verenigd Koninkrijk moet om een huwelijk bij te wonen, komt hij per ongeluk samen met prins Henry (die hij niet kan uitstaan) bovenop een grote taart terecht, wat de roddelpers natuurlijk doet smullen. Om de schade te beperken, stellen de adviseurs van beide landen voor om Alex en Henry bevriend te laten lijken. Aanvankelijk is Alex niet blij met het plan (het is toch onmogelijk om bevriend te zijn met de omhooggevallen Henry?) maar dan leert hij een andere kant van Henry kennen…

Ja, de torenhoge verwachtingen die ik had van het boek zijn volledig uitgekomen. Wat heb ik genoten! Wat heb ik gesmuld van Alex en Henry, die misschien wel twee van mijn favoriete personages ooit zijn geworden. Toch was ik aanvankelijk niet helemaal overtuigd….

In Rood, Wit en Koningsblauw hebben we duidelijk te maken met personages die zich ontwikkelen van vijanden naar geliefden, en dat is iets wat ik al veel te vaak heb gelezen in mijn leven. Toen ik dat zag gebeuren in het begin dacht ik: oh nee, niet weer! Maar dat was enkel in het begin. Het boek start op die manier, maar wordt veel meer uitgediept en wordt daarna veel complexer. Om die reden vergeef ik het Casey McQuiston die vijanden-fase volledig!

In het boek is er een zeer goede representatie van LGBTQ+ personages. Het is natuurlijk een belangrijk onderwerp aangezien Alex en Henry een stel worden, maar er zijn nog meer personages! Ik vond het allemaal heel goed uitgewerkt.

De schrijfstijl van Casey McQuiston is hi-la-risch. Haar boek zit boordevol humor en grappige momenten, waardoor ik meermaals hardop heb gelachen. Ook zijn er heel wat interessante thema’s verwerkt in het boek. Het omgaan met beroemd zijn, een andere geaardheid hebben en hoe de wereld daarop reageert, politiek, vriendschap…. De mix van al die elementen zorgen voor een vernieuwend, verfrissend verhaal dat de lezer helemaal zal overtuigen.

Maar het allermooiste aan het boek zijn de personages Alex en Henry. Wat een warme, schattige, leuke personages! Je kan het niet helpen dat je voor die twee supportert en dat je gewoon moét weten hoe het uiteindelijk afloopt. Ik heb om die reden tot de nachtelijke uurtjes zitten lezen in het boek, omdat ik gewoon niet kon stoppen. Wat een heerlijke ervaring: het was lang geleden dat ik nog tot ’s nachts in een boek heb gelezen…

Rood, Wit en Koningsblauw is één van de beste boeken die ik onlangs las. Het is hilarisch, de personages zijn geweldig en het verhaal is enorm meeslepend en rijk qua onderwerpen. Ga het snel allemaal lezen, want het is absoluut de moeite waard!

Wist je dat Casey McQuiston aan een nieuw boek aan het schrijven is? Het gaat over twee vrouwen en er komt tijdreizen in voor! Ik wil het écht heel graag gaan lezen!

Hou jij van boeken met LGBTQ+ personages?

2 gedachten over “Recensie: Rood, wit en koningsblauw (Casey McQuiston)