Recensie: Piranesi (Susanna Clarke)

Alleen al door de cover van Piranesi was ik heel benieuwd geworden naar de inhoud. Er is een Faun afgebeeld (wat doet vermoeden dat het om een mythologisch verhaal gaat), maar de achterflap maakte me niet veel wijzer. Maar waarover ging het dan? En wat vond ik ervan?

Al zolang hij zich kan herinneren, woont Piranesi in het Huis. Dat is een groot labyrint van verschillende kamers met veel prachtige standbeelden, pracht en praal die Piranesi probeert vast te leggen in zijn vele notitieboeken. Er woont nog één andere persoon in het Huis (De ander) die Piranesi twee keer per week ontmoet. Dan ontdekt Piranesi dat er iets niet klopt…. Wordt hij gek? Of houden anderen hem voor de gek?

Ik ben een heel grote fan geworden van Piranesi, het boek heeft mijn verwachtingen meer dan overtroffen! Ik wil nu ook heel graag ook andere boeken van Susanna Clarke gaan lezen, want wat kan die vrouw schrijven zeg!

Als eerste vond ik de wereld betoverend origineel. Het Huis (het labyrint) wordt heel gedetailleerd beschreven, waardoor je jezelf als lezer ook in het Huis waant. Er zijn zoveel details in deze fantasiewereld, over de kamers, de standbeelden, de atmosfeer en de bewoners: het is echt een plezier om te lezen. Uiteindelijk hield ik net zo veel van het Huis als het personage Piranesi dat doet: ik zou er ook wel eens heen willen gaan (mocht dat kunnen).

Aanvankelijk begrijp je als lezer niet zo goed waar het boek juist naartoe gaat. Je volgt de wereld door de ogen van Piranesi, maar na een tijdje worden er kleine puzzelstukjes aangereikt aan de lezer. Beetje bij beetje wordt er een groot geheim onthuld en gaat de bal helemaal aan het rollen. Het plot in Piranesi is slim bedacht en laat je aan het einde met een verbaasd gevoel achter.

Wat het allerleukste is aan het boek, is dat je als lezer tussen de lijntjes door moest lezen om het mysterie op te lossen. Wat het personage Piranesi vertelt, klopt niet altijd. Je moet dus steeds goed bij de pinken zijn om alle details op te merken. Daardoor kon ik gewoon niet stoppen met lezen. Ik wilde weten wat het geheim was, hoe Piranesi in het huis was terechtgekomen, wie De ander was…. Susanna Clarke schreef met andere woorden een verslavend verhaal!

Ik besluit dat Piranesi van Susanna Clarke een heel origineel verhaal is waarbij je als lezer moet uitzoeken wat de waarheid is. Je krijgt kleine puzzelstukjes aangereikt door de (onbetrouwbare) Piranesi en door het labyrint. Piranesi is een verslavend verhaal en leest als een sneltrein! Ik denk dat ik al één favoriet van 2021 heb ontdekt.

Ben jij benieuwd geworden naar Piranesi?

2 gedachten over “Recensie: Piranesi (Susanna Clarke)