Recensie: Team Mortis Stille Waters (Bjorn Van den Eynde)

Ik had al zoveel over de Team Mortis-serie gehoord, maar nog nooit had ik ook effectief een boek in deze serie gelezen. Toen ik de vraag kreeg van uitgeverij Baeckens Books om het nieuwste deel te recenseren, vond ik dat meteen een heel goed idee! Het is een serie, maar je kan de delen in principe wel losstaand van elkaar lezen. Wat ik vond van het elfde deel in deze serie, kan je hieronder lezen!

Erika is maar ternauwernood kunnen ontsnappen van een aanslag op haar leven en is aan het revalideren. Haar teamlid Andreas had minder geluk en ligt in een coma. Ondertussen wordt het team met een nieuwe zaak geconfronteerd: er wordt een lijk van een jongen ontdekt in de Spaanse Sierra Nevada, volledig doorboord door takken. Zijn vriendin Coco is ontvoerd. Wat is er aan de hand in deze zaak? En kan en wil Erika in deze zaak helpen?

Aangezien ik nog geen enkel deel in deze serie gelezen had, ben ik het ideale proefkonijn om te beoordelen of het echt wel los te lezen is. En jawel: ik heb tijdens het lezen nooit het gevoel gehad dat ik niet kon volgen. Als er een gebeurtenis uit de vorige delen belangrijk is om dit deel te volgen, dan wordt dat kort opgefrist. Ik kan me wel voorstellen dat het leuker is om alle delen in volgorde te lezen, zo zal je de groei van de personages veel mooier meemaken. Maar het is dus niet noodzakelijk om de serie in volgorde te lezen.

In het boek volg je verschillende personages. Enerzijds volg je Erika, waarover je al kon lezen in de korte inleiding. Maar je volgt ook heel wat personen die te maken hebben met de zaak. Zo lees je bijvoorbeeld ook de gedachten Coco, Nyna (de zus van Coco), Barto… In het begin is het nog niet duidelijk hoe alle personages betrekking hebben op de moordzaak, maar daar kom je uiteindelijk wel achter! Het is fijn om het verhaal vanuit verschillende perspectieven te volgen. Op die manier drijft Bjorn Van den Eynde de spanning hoog op, door op precies de juiste momenten de juiste informatie prijs te geven.

Het boek is erg vlot geschreven! Helemaal op maat van jongeren. Toch komen er wat thema’s in voor die best heftig kunnen zijn (zoals bijvoorbeeld expliciete moordscènes). Ik kan me dus best voorstellen dat niet iedereen warm zal lopen voor die bepaalde scènes, en dus ook het boek. Wat dan wel weer erg goed is, is dat er aan het begin van het boek een link naar hulp wordt aangeboden aan jongeren die het moeilijk hebben met de thema’s die ze in het boek tegenkomen. Er wordt verwezen naar de website https://www.watwat.be/, die boordevol interessante artikels en hulplijnen staat. Ik gebruik deze website ook tijdens het lesgeven dus ik was aangenaam verrast om dat tegen te komen! Er wordt nog veel te weinig verwezen naar hulpbronnen in boeken volgens mij.

Tot slot wil ik het nog even hebben over het verhaal zelf. Al vanaf het begin is het razend spannend… De moord waarover gesproken wordt bij de korte inhoud is nog maar de start van een hele reeks gebeurtenissen. Met dit boek zal je je geen moment vervelen, er is altijd wel een nieuwe wending in het verhaal die je aan het boek gekluisterd houdt.

Team Mortis Stille Waters van Bjorn Van den Eynde is een superspannende YA-thriller die helemaal op maat van jongeren geschreven is. Het razend spannende plot zal ervoor zorgen dat je het boek maar moeilijk kan wegleggen. Een aanrader! (En ja, ik wil mij ook graag aan de rest van de serie wagen omdat ik nieuwsgierig ben geworden naar de achtergrond van de personages.)

Las jij al eens een boek in de Team Mortis-serie?