Recensie: Alles begint bij Bach (Merlijn Kerkhof)

In mijn vrije tijd luister ik heel veel klassieke muziek. Dat begon toen ik nog student was. Ik vond het fijn om muziek te luisteren tijdens het studeren, maar door muziek met tekst werd ik afgeleid. Klassieke muziek is daar natuurlijk ideaal voor! Na jarenlang luisteren wist ik eigenlijk nog steeds niet veel over dit genre muziek, dus ik wilde me er graag in verdiepen… met een boek! Alles begint bij Bach leek me een goede start, maar was dat ook effectief zo?

In Alles begint bij Bach neemt Merlijn Kerkhof de lezer mee in de wereld van de klassieke muziek. Hij geeft je een stoomcursus van de belangrijkste periodes, componisten en genres binnen de klassieke muziek. Inclusief playlisten op spotify!

Merlijn Kerkhof schrijft erg vlot! Hij vertelt vol enthousiasme over alle aspecten van de klassieke muziek, waardoor je als lezer ook heel erg enthousiast wordt. De hoofdstukken zijn kort maar krachtig, waardoor je het boek zelf eigenlijk heel snel kan uitlezen. Maar lezen is natuurlijk maar een klein onderdeel van het boek… Luisteren is misschien zelfs nog veel belangrijker! Gelukkig besteedt Merlijn Kerkhof hier ook veel aandacht aan.

Zoals al op de achterflap vermeld wordt, is er bij elk hoofdstuk een playlist op Spotify om te luisteren naar de muziek waar Merlijn Kerkhof over vertelt. Ik kan jullie vertellen: die afspeellijsten zijn zéér uitgebreid! Per hoofstuk gaat het al snel over afspeellijsten van minstens 1 à 3 uur, maar er zijn er ook die 8 uur of 15 uur duren. En dat voor zo’n 30 hoofdstukken: het is erg veel. Je kan je dus heel lang amuseren met dit boek!

Toch is het boek niet voor iedereen geschikt. De structuur van het boek is redelijk chaotisch en dat kan niet elke lezer appreciëren. Merlijn Kerkhof heeft er er zelf over in zijn inleiding: zijn boek is zeker geen allesomvattend werk en hij gaat ook niet chronologisch te werk. Hij rangschikt componisten in thema’s die hij uitwerkt per hoofdstuk (bv. vrouwelijke componisten, Franse componisten, orgelmuziek, Bach…). Als je op zoek bent naar een boek om wat nieuwe dingen te ontdekken als leek, is dit wel een aanrader. Weet je al veel over klassieke muziek en wil je die kennis met veel diepgang uitbreiden, dan denk ik dat je met dit boek op je honger zal blijven zitten. Voor mij (duidelijk als leek) was het echter perfect!

Persoonlijk heb ik heel veel tips uit het boek gehaald. Ik heb heel veel nieuwe componisten ontdekt, maar ook heb ik bijvoorbeeld meer geleerd over welke instrumenten ik graag beluister en welke niet (sorry orgel, maar wij gaan nooit vriendjes worden). Ik heb heel wat nummers uit de afspeellijsten opgeslagen en die beluister ik nu terwijl ik lessen voorbereid. Heerlijk! Daar was het mij ook oorspronkelijk om te doen.

Alles begint bij Bach van Merlijn Kerkhof is een vlotte, toffe inleiding tot de klassieke muziek voor luisteraars die nieuwsgierig zijn maar zelf nog niet veel over het genre weten. Elk hoofdstuk gaat gepaard met een zeer uitgebreide afspeellijst op Spotify, waardoor je voor vele uren plezier zal beleven aan het lezen (en luisteren) van het boek.

Ben je zelf benieuwd geworden naar de muziek uit dit boek? Hier vind je een link naar de afspeellijsten per hoofdstuk van Merlijn Kerkhof.

Welk muziekgenre luister jij het meest?

Een gedachte over “Recensie: Alles begint bij Bach (Merlijn Kerkhof)