Recensie: Papyrus (Irene Vallejo)

Hallo allemaal!

Toen ik het boek Papyrus zag verschijnen, werd ik meteen aangetrokken tot het concept van het boek. Een boek dat gaat over de geschiedenis van boeken? Klinkt goed! ik had het geluk om een recensie-exemplaar te ontvangen van chicklit.nl (waarvoor grote dank) en graag wil ik jullie vertellen wat ik vond van Papyrus!

Waarover gaat het boek?
Irene Vallejo neemt je in Papyrus mee op reis door het verleden, op zoek naar het ontstaan van het schrift, van boeken en uiteindelijk ook van bibliotheken. Door middel van geschiedkundige feiten en haar persoonlijke ervaringen biedt ze de lezer een nieuw inzicht in deze historisch belangrijke gebeurtenissen!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik een beetje teleurgesteld ben door Papyrus. Misschien waren mijn verwachtingen gewoon te hoog of verwachtte ik iets helemaal anders, maar ik ben (voorlopig) gestopt met lezen in de helft van het boek. Ik wilde dit boek zo graag goed vinden, maar er zijn toch een aantal dingen die me gewoon niet lagen.

Eerst en vooral wil ik het hebben over het sterkste punt van het boek, iets dat ik zelf ook erg goed vond, en dat is de schrijfstijl. Irene Vallejo heeft een mooie, poëtische schrijfstijl waar je echt van kan genieten. Daardoor las het boek wel erg traag: je moet de tekst echt helemaal in je opnemen om alles goed te begrijpen. Voor mij was het toen gewoon niet het juiste moment om het boek te lezen vermoed ik, want het frustreerde mij hoe traag het boek las en na zo’n 20 pagina’s had ik er genoeg van voor een dag. Dit is volgens mij dus ook een boek om op je nachtkastje te leggen en er elke avond een klein stukje in te lezen.

Wat me wel stoorde in het boek, is de volgorde waarin alles verteld wordt. Er is geen enkele chronologie te bespeuren en de auteur springt doorheen de tijd zonder logica. Dat vond ik echt niet leuk! Ik had dit onderwerp veel liever in chronologische volgorde voorgeschoteld gekregen. Het boek start met de bibliotheek van Alexandrië, vertelt daarna over het ontstaan van taal en tussendoor komen er ook nog heel wat hedendaagse schrijvers voor in het boek. Er was wat te veel chaos voor mij…

Wil je mijn volledige recensie lezen? Dat kan op de website van chicklit.nl:

https://www.chicklit.nl/boekrecensies/172905/papyrus-%C2%A0irene-vallejo

Lees jij vaak non-fictie?

Veel leesplezier!
x Samantha x

Een gedachte over “Recensie: Papyrus (Irene Vallejo)

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑