Recensie: Marilyn en de sterren van Hollywood (Claudia & Nadja Beinert)

Hallo allemaal!

Een tijdje geleden kreeg ik van Elke Dag Boeken de vraag of ik Marilyn en de sterren van Hollywood wilde recenseren: een boek over het leven van Marilyn Monroe. Hoewel iedereen haar wel kent en zij echt tot de verbeelding spreekt, moet ik toegeven dat ik eigenlijk niets over haar leven wist. Daarom was ik wel echt heel nieuwsgierig geworden naar het boek. Normaal gezien ben ik niet de grootste fan van biografieën, maar dit boek is in romanstijl geschreven dus dat leek me erg leuk. Wat ik er nu uiteindelijk van vond: dat vertel ik jullie hieronder!

Waarover gaat het boek?
Norma groeit op zonder mama en papa. Ze woont bij pleeggezinnen en moet soms ook naar het weeshuis, maar alles verandert als Grace haar onder haar hoede neemt. Grace neemt Norma elke week mee naar de bioscoop (waar haar liefde voor films en acteren begint te groeien) en voor het eerst voelt Norma wat echte warmte en liefde is.
Als Norma 16 jaar is, moet Grace naar een andere staat verhuizen en pleegzorg staat niet toe dat Norma mee gaat. Ze heeft twee keuzes: naar het weeshuis gaan of trouwen. Norma kiest voor de laatste optie en begraaft haar acteerdromen om de perfecte huisvrouw te worden…

Wat een heerlijk boek is Marilyn en de sterren van Hollywood! Toen ik aan dit boek begon had ik echt nood aan een ietwat luchtige, vlotlezende roman en dat was 100% wat het boek me gegeven heeft!

Claudia en Nadja Beinert schrijven op een erg vlotte manier. Ze kruipen in de huid van Norma en vertellen het verhaal zoals zij het beleefd moet hebben. Hoewel Norma geen fijne jeugd heeft, wordt het boek zeker niet zwaar. Overal schemert hoop door en de wilskracht van Norma zorgt ervoor dat dat je als lezer wordt meegenomen in haar positiviteit. Natuurlijk weet je al wel waar het boek naartoe gaat, we kennen Marilyn Monroe allemaal wel, waardoor je al snel ziet welke richting haar levensweg uit gaat. Toch vond ik het erg interessant om meer over haar leven te weten te komen en hoe ze juist de weg bewandeld heeft naar de top.

Aan het einde van het boek dacht ik meteen: waar is de rest van het verhaal? Je leest het verhaal namelijk tot het moment dat ze haar eerste filmcontract tekent. Ik had gerust nog verder willen lezen… Hoe is het om te acteren in de studio? Is het het leven dat ze altijd gedroomd had? Kan ze het geluk vinden in haar nieuwe huwelijk(en)? Als het boek uit is, is er aan het einde wel nog een proloog waarin kort verteld wordt hoe het verdere leven van Norma eruit ziet, maar dit had voor mij dus veel uitgebreider gemogen…. Deel twee, waarin ik terug in haar huid zou kunnen kruipen, zou ik meteen lezen!

Heel toevallig komt er binnenkort een nieuwe film uit over het leven van Marilyn Monroe! De film heet ‘Blonde’ en komt eind september uit op Netflix. Ik kan jullie dus nog niet vertellen wat ik van de film vind, maar ik ga alvast kijken!

Ik besluit dat Marilyn en de sterren van Hollywood van Claudia & Nadja Beinert een ontspannend, vlot en leerrijk boek is over het leven van Marilyn Monroe, of eigenlijk Norma. Hoewel Norma geen fijne jeugd had, sprankelt deze roman van de hoop en de positiviteit. Een aanrader!

Zou jij dit boek willen lezen? Of de nieuwe film kijken?

Veel leesplezier!
x Samantha x

Een gedachte over “Recensie: Marilyn en de sterren van Hollywood (Claudia & Nadja Beinert)

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑