Recensie: The women of Troy (Pat Barker)

Hallo allemaal!

Jaren geleden las ik De stilte van de vrouwen van Pat Barker en ik was erg onder de indruk (mijn recensie van dat boek kan je hier nalezen). Ik kocht onmiddellijk het tweede boek in deze serie, The women of Troy, maar daarna lag het te verstoffen in mijn boekenkast… tot nu! Ik vertel jullie graag wat ik van dit boek vond.

Waarover gaat het boek?
De stad Troje is gevallen. De Griekse mannen vieren hun overwinning, maar voor de vrouwen is er geen reden tot feesten. De Trojaanse vrouwen worden vermoord, verkracht en gevangen genomen. De ander vrouwen die in het kamp van de Grieken wonen wacht een onzekere tijd. Als de Grieken terug naar hun thuis willen vertrekken, blijkt dat er geen wind waait…. Hoe lang zullen ze nog vast zitten op het eiland?

Hoewel ik het eerste deel dus Ă©cht geweldig vond, was ik helemaal teleurgesteld door dit tweede deel in de serie. Slecht vond ik het niet, maar een aanrader ook niet.

Ook in dit deel komt voornamelijk BriseĂŻs aan het woord. Daar is op zich niks mis mee, maar voor mij liggen daar al veel gemiste kansen. Er zitten zoveel interessante vrouwen vast in het kamp van de Griekse krijgers, maar toch krijgen we alleen het perspectief van BriseĂŻs voorgeschoteld. Wel komen er af en toe mannen aan het woord, en dat zijn altijd verschillende mannen. Ik vond het dus jammer dat er ook niet voor gekozen wordt om af en toe te wisselen in vrouwelijk perspectief.

Daarnaast miste ik gevoel in dit boek. BriseĂŻs komt heel apathisch of gevoelloos over, terwijl ze toch heel wat dingen meemaakt in het kamp. Ze is bovendien ook zwanger en daar wordt bijna geen woord over gerept, terwijl dit uiteraard toch een heel ingrijpende verandering is voor een vrouw. Ik miste gewoon gevoelens. Daarom lees ik dit soort boeken net graag: om een emotionele uitdieping te krijgen van die mythes die iedereen kent. Dat miste dus in The women of Troy.

Tot slot was de verhaallijn gewoon…. saai. Er gebeurt helemaal niet veel in dit boek. Er is Ă©Ă©n moment waarop het een beetje spannender wordt, maar al snel vervalt het verhaal terug in meer van wat er daarvoor al was. Zeer jammer, want er zat zoveel potentieel in dit verhaal!

Ik besluit dat mijn hoge verwachtingen van The women of Troy van Pat Barker niet zijn uitgekomen. De verhaallijn is niet sterk genoeg en er mist gevoel in het verhaal. Laat het je echter niet tegenhouden om het eerste deel in deze serie te lezen, want dat is erg goed! Ik raad gewoon aan om het bij het eerste deel te houden.

Ben jij al eens teleurgesteld door het tweede deel in een serie?

Veel leesplezier!
x Samantha x

Een gedachte over “Recensie: The women of Troy (Pat Barker)

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑