Recensie: Handboek voor wildplukkertjes (Erica Bakker en Ellen van den Broek)

Ja hoor, ik heb de kinder-natuurafdeling in onze bibliotheek ontdekt! Er komen altijd zoveel leuke natuurboeken voor kinderen uit, maar mijn kastruimte laat het niet toe om al die boeken ook in huis te halen. Af en toe haal ik er eentje uit de bibliotheek, en zo ook het Handboek voor wildplukkertjes! In dit blogbericht vertel ik jullie graag wat ik van dat boek vond.

Erica Bakker en Ellen van den Broek struinen graag met hun kinderen rond in de natuur. Samen ontdekken ze welke bloemen en planten je kan eten, welke activiteiten je in de natuur kan doen… En daar maakten ze een boek over!

Het Handboek voor wildplukkertjes heeft een heel duidelijke structuur, waardoor het erg handig is in gebruik. Helemaal aan het begin is er een handig overzicht van wanneer je wat kan plukken of oogsten. Ook is het boek ingedeeld in verschillende seizoenen, dus dan weet je meteen naar welk deel van het boek je kan bladeren als je naar buiten gaat!

Hoewel de titel dat misschien wel insinueert, is er in dit boek veel meer te vinden dan alleen tips bij het plukken of oogsten van wat je in de natuur vindt. Er staan natuurlijk recepten in (zoals bijvoorbeeld voor paardenbloemboter of vlierbloesempannenkoeken), maar ook leuke activiteiten. Enkele van die activiteiten zijn bloemen drogen, foto’s maken, een fluit maken… Het is dus een leuk activiteitenboek voor kinderen!

De lay-out van het boek is erg leuk, maar het heeft ook nadelen. De opmaak van de titels en het lettertype zijn duidelijk, maar ook speels, wat erg leuk is voor kinderen. Ook zijn er heel wat mooie illustraties in het boek te vinden (van Rachelle Klaassen) van de verschillende planten en activiteiten, maar die illustraties zijn niet altijd even duidelijk. Alleen met die illustraties zal je nooit een soort juist kunnen determineren, dus het is echt noodzakelijk om ook nog een veldgids mee op pad te nemen. Ik vind de illustraties wel mooi, maar in een boek waar het deels gaat om de juiste soort te vinden is dat niet helemaal op zijn plaats.

Tot slot zijn ook verschillende gebieden opgenomen in het boek. Niet alleen in het bos is er veel te beleven, maar ook in de stad of aan zee…. Dat betekent dat je dit boek ook mee kan nemen op vakantie om daar leuke activiteiten te doen!

Ik besluit dat het Handboek voor wildplukkertjes van Erica Bakker en Ellen van den Broek) een erg leuk activiteitenboek is voor kinderen, om hen te laten kennismaken met de natuur. De duidelijke structuur en de speelse lay-out zijn helemaal op maat van kinderen! Neem wel steeds nog een veldgids mee als je op pad gaat, want de illustraties in het boek zijn niet altijd even duidelijk.

Trok jij als kind vaak de natuur in?

Een gedachte over “Recensie: Handboek voor wildplukkertjes (Erica Bakker en Ellen van den Broek)