Recensie: De tijd van je leven (Cassie Holmes)

Hallo allemaal!

Ik ging naar de bibliotheek en dit boek stond uitgestald. Ik had dit boek een tijd geleden al in de catalogus van Volt zien voorbijkomen en had het toen opgeslagen, dus ik moest het boek wel meenemen! Ik laat jullie nu graag weten wat ik van het boek vond.

Waarover gaat het boek?
In De tijd van je leven wil Cassie Holmes ons leren hoe je ieder weekend vakantie kunt vieren. Tijd is ons kostbaarste bezit (veel belangrijker dan geld), dus het is belangrijk dat we hier spaarzaam en goed mee omspringen. Aan de hand van tips en tricks, oefeningen en theorieën maakt de auteur ons wijzer in het thema tijd.

Helaas werd ik een beetje teleurgesteld door dit boek… Mijn verwachtingen werden niet ingelost. Ik leg je hieronder uit wat ik wél goed vond aan het boek en wat me dan precies teleurstelde.

Cassie Holmes heeft met De tijd van je leven een heel gestructureerd boek neergezet. Het boek is verdeeld in overzichtelijke hoofdstukken, aan het einde van elk hoofdstuk staat een samenvatting en het bevat ook duidelijke grafieken en voorbeelden. Ook zijn de oefeningen voor de lezers bijvoorbeeld in een gekleurd kader gezet zodat je ze gemakkelijk kan terugvinden. Ik hou meestal wel van gestructureerde non-fictieboeken, maar hier had ik eigenlijk voornamelijk een schools gevoel. Boeken die ik vroeger voor mijn opleiding moest lezen hadden ook zo’n indeling, waardoor het voor mij als minder ‘ontspannen’ literatuur aanvoelde. Maar dat is persoonlijk, natuurlijk.

Wat ik verder nog goed vond aan het boek, is dat er een erg uitgebreide bronvermelding is aan het einde. Als je verder wil lezen over een bepaald onderwerp, weet je meteen waar je moet zoeken. Dat zie je niet altijd terugkomen in een non-fictieboek dus dat vond ik fijn!

Inhoudelijk heb ik gemengde gevoelens. Er zaten zeker punten in die ik kan meenemen naar mijn eigen leven en die ik interessant vond. Ook het wetenschappelijke kader achter bepaalde principes vond ik interessant om te bestuderen. Maar het grootste deel van wat er in dit boek stond, pas ik al toe in mijn leven. Ik ben altijd al een bezig bijtje geweest en ik balanceer al mijn hele leven tussen verschillende activiteiten waar ik tijd voor wil vinden. Ik wil niet beweren dat ik daarin een expert ben, maar ik heb nu toch echt wel een bepaalde rust gevonden en heb het gevoel dat ik mijn tijd goed kan verdelen. Ik hoopte nog handige tips uit het boek te halen voor mezelf, maar dat is dus eigenlijk niet het geval geweest.

Tot slot waren er ook nog enkele punten waar ik me heel erg aan ergerde. Als eerste vond ik het vervelend dat Cassie Holmes precies maar één soort persoon in haar hoofd had toen ze dit boek schreef (zijzelf). Drukke moeders die werken, het huishouden alleen doen (want mannen helpen toch niet mee??), en nog heel veel hobby’s hebben daarnaast. Er staan zinnen in het boek zoals ‘Wanneer is het de laatste keer dat je nog eens hebt uitgeslapen en rustig hebt ontbeten?’. Toen ik dat las dacht ik: rustig ontbijten doe ik elke dag en ik ben sowieso geen lange slaper… Ik heb ook geen kinderen (daar ging het regelmatig over), waardoor het voelde alsof dit boek helemaal niet voor mij bedoeld was. Dat is erg jammer, zeker omdat de cover en de achterflap het gevoel geven dat dit boek voor iedereen bestemd is.

Het tweede punt waaraan ik me stoorde, is dat Cassie Holmes heel geprivilegieerd overkomt. In het boek moet je eerst uitzoeken welke activiteiten jou gelukkig maken en welke jou niet gelukkig maken. En als je dan bijvoorbeeld merkt dat het huishouden of koken jou niet gelukkig maakt, is de oplossing heel simpel: huur iemand in om het voor jou te doen. Zij vindt dit de normaalste zaak van de wereld dat iedereen dit zich kan veroorloven. Ze benoemt wel dat dit misschien niet voor iedereen eenvoudig kan zijn, maar dat je altijd wel een deeltje kan uitbesteden. Dit knaagt toch erg bij mij. In mijn hoofd past het niet dat je om gelukkig te worden, je vervelende karwijtjes uit handen geeft, laat staan dat iedereen dit zich kan veroorloven. Die karweitjes kunnen er net voor zorgen dat je extra hard geniet van de goede momenten, en het kan ook voldoening geven om ze gedaan te hebben. Voor mij haalde dit laatste punt een stukje van de geloofwaardigheid van dit boek onderuit.

Ik besluit dat De tijd van je leven van Cassie Holmes geen boek voor mij was. De indeling en structuur voelde schools aan en ik voelde me niet het doelpubliek van het boek omdat het voornamelijk gaat over drukke moeders. Daarnaast geeft Cassie Holmes een heel geprivilegieerde indruk door te beweren dat iedereen vervelende klusjes uit handen moet geven om gelukkiger te worden.

Voel jij je meestal druk of eerder rustig?

Veel leesplezier!
x Samantha x

Een gedachte over “Recensie: De tijd van je leven (Cassie Holmes)

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑