Recensie: Meisjes zonder naam (P.M. Gerard)

Hallo allemaal!

Ik kreeg een fijn cadeautje van Standaard Uitgeverij! Ik had nog nooit gehoord van het boek Meisjes zonder naam van P.M. Gerard, maar het boek maakte me wel heel erg nieuwsgierig! Ik vertel jullie graag wat ik van het boek vond.

Waarover gaat het boek?
Malena heeft het perfecte plaatje: een fijne relatie met haar man en drie kinderen. Maar één ontmoeting verandert alles. Als ze Seth ontmoet, ontwaakt er iets in haar binnenste dat ze onmogelijk kan negeren. Een leegte die ze nog nooit eerder voelde, moet gevuld worden. Haar zoektocht naar zichzelf leidt haar heel wat vrouwen zonder naam die haar zijn voorgegaan in haar stamboom…

Toen ik het boek opendeed, was ik meteen heel enthousiast. Je wordt door het boek verwelkomd door een stamboom van een familie in de middeleeuwen en een kaart van Frankrijk waarop verschillende steden zijn aangeduid. Ik verwachtte me dus aan heel wat geschiedenis en keek daar erg naar uit! Want daarover lees ik graag. Maar dat is dus niet helemaal hoe het boek er uiteindelijk uitziet.

Na nog een proloog die zich nog voor de middeleeuwen afspeelt, komt Malena aan het woord in de huidige tijd. En zij blijft voor 90% van het boek aan het woord, ook al komt er inderdaad wel wat geschiedenis aan bod in dit boek. Die geschiedenis kom je echter te weten vanuit notities van Malena, of dromen die Malena heeft. Dat vond ik persoonlijk wel jammer! Ik zou het veel waardevoller hebben gevonden als we de geschiedkundige stukken vanuit het verleden hadden beleefd. Zo zou het verhaal veel echter zijn, en had ik me meer kunnen inleven in het verleden.

Ik had dus eigenlijk verkeerde verwachtingen bij dit boek. Het boek gaat over de zoektocht naar jezelf, kiezen voor geluk in het leven en de liefde. Thema’s die stuk voor stuk interessant zijn, maar ik kon die verwachting van het geschiedkundige maar moeilijk van me afschudden. Malena ondergaat in dit boek een spirituele reis, waarbij ook heel wat lessen verteld worden. Het wordt daardoor erg leerrijk voor de lezer. Het is een schrijfstijl zoals ik die ook ervaren heb in de boeken van Elif Shafak en Paulo Coelho, twee zeer geliefde auteurs. Fans van die auteurs zullen zeker genieten van dit boek!

Hoewel ik er dus van overtuigd ben dat Meisjes zonder naam heel wat mensen zal aanspreken, blijf ik wat op mijn honger zitten. Ik moet er misschien bijzeggen dat Elif Shafak en Paulo Coelho mij ook koud lieten, dus ik denk dat er gewoon geen match is tussen mezelf en dit soort boeken. Maar: geef het zeker een kans als je denkt dat dit boek iets voor jou is! Als je houdt van boeken met een sterke moraal, waarin een personage een spirituele zoektocht doormaakt, dan is er een grote kans dat dit boek bij jou past!

Lijkt dit boek iets voor jou?

Veel leesplezier!
x Samantha x

Een gedachte over “Recensie: Meisjes zonder naam (P.M. Gerard)

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑