Recensie: Man van vele oorlogen (Jonas Boets)

Hallo allemaal!

De (relatief) nieuwe uitgeverij Tzara heeft al heel wat mooie boeken uitgebracht, en Man van vele oorlogen van Jonas Boets trok meteen mijn aandacht. Een boek over geschiedenis met een originele twist, ik was er heel benieuwd naar. En ik kan jullie alvast verklappen dat ik heel blij ben dat ik het boek gelezen heb!

Waarover gaat het boek?
Ides Janssens is een leraar geschiedenis aan een Antwerpse school in 1914. Hij is echter niet zomaar een leraar geschiedenis, hij heeft belangrijke stukken van de geschiedenis hoogstpersoonlijk meegemaakt. Hij herinnert zich een rijk verleden, waarin hij op verschillende momenten in leven was en vaak een cruciale rol speelde bij het uitbreken van oorlogen. Hij is bovendien niet de enige persoon die meerdere levens heeft…
Als hij een koffer vindt met een geheim dossier over Frans Ferdinand, wil Ides voor één keer in de geschiedenis een oorlog voorkomen in plaats van er een te starten, maar zal hem dat lukken?

Man van vele oorlogen heeft een uniek concept, waar ik héél erg van genoten heb. Er zijn twee sporen in het boek. Enerzijds volg je Ides in 1914, hoe hij als leraar geschiedenis probeert om een oorlog te voorkomen. Uiteraard weten we allemaal hoe het afloopt in 1914, dus ik vond het interessant om zijn poging te volgen. Anderzijds zijn er ook steeds hoofdstukken waarin we andere levens van Ides ontdekken, in chronologische volgorde. Zo is zijn eerste (en tweede) leven in het Oude Griekenland, en daarna heeft hij nog levens bij de Galiërs, Vikingen, als Fransman aan de vooravond van de Franse revolutie enzovoort. Ik vond dit een heel aangename structuur! Zo kwam je veel te weten over zijn verleden (en neem je letterlijk een duik in de geschiedenis), maar anderzijds ben je ook benieuwd naar wat er allemaal gaat gebeuren in 1914. Ik vond het concept superinteressant en heel vlot te lezen!

Wat ik erg fijn vond, is dat niet alleen Ides meerdere keren terugkomt in zijn verschillende levens. Hij komst steeds dezelfde mensen tegen (die zich ook het verleden herinneren), en ook zij spelen allemaal een rol in de geschiedenis. Ides heeft een geliefde (Helena of Hélène) die hij ook meerdere keren tegenkomt en ik vond het heerlijk om over hun liefde te lezen. Ze zeggen wel eens dat de geschiedenis zich herhaalt, en dat kan je letterlijk nemen in dit boek!

Het is niet zo dat Jonas Boets in dit boek geschiedenis weergeeft zoals we dat allemaal geleerd hebben tijdens de lessen geschiedenis. Hij geeft een twist aan alle verhalen, verandert details en komt zo tot een heel originele insteek voor alle levens van Ides. Verwacht dus zeker geen historisch correcte weergave van allerlei oorlogen als je aan dit boek begint, want het is fictie. Ik vond dat net erg origineel, wat een geweldig boek!

Man van vele oorlogen van Jonas Boets is een originele roman die een nieuwe insteek geeft aan heel wat gebeurtenissen uit de geschiedenis. Het boek leest supervlot en is er leuk om te lezen, ook als je niet echt van geschiedenis houdt. Echt een aanrader!

Lijkt dit boek wat voor jou?

Veel leesplezier!
x Samantha x

Een gedachte over “Recensie: Man van vele oorlogen (Jonas Boets)

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑