We zijn in de helft! (editie 2021)

Hallo allemaal!

De helft van het jaar zit er alweer op, dus ik vond het tijd om al eens terug te kijken op het afgelopen leeshalfjaar. Vorig jaar maakte ik voor het eerst zo’n overzichtje (dat kan je hier lezen) en dat vond ik eigenlijk heel leuk om te doen. Zo vond ik het ook makkelijker om aan het einde van het jaar mijn favorietenlijstje op te stellen, omdat ik al een voorselectie had gemaakt.

Uit nostalgische overweging heb ik het blogbericht van leesjaar 2020 nog eens teruggelezen. Wauw, wat had ik toen veel gelezen! En wat had ik toen al veel goede boeken gelezen! Toen zaten we middenin een lockdown en had ik héél veel leestijd. Dat zag je ook al meteen in de cijfers! Vorig jaar had ik al meer dan 60 boeken gelezen in de helft van het jaar, nu zit ik aan 45 boeken. Ik heb het dit jaar ook al veel drukker gehad dan toen, dus dat is helemaal normaal.

Toen ik aan dit blogbericht begon, had ik het gevoel dat ik nog niet zoveel goede boeken had gelezen dit jaar. Ik kon er me wel één of twee voor de geest halen, maar dat was het ook. Toen ik uiteindelijk in mijn lijstje begon te kijken, bleek dat er toch heel wat meer favorietjes tussen stonden dan ik dacht! Zo zie je maar dat mijn geheugen helemaal niet zo betrouwbaar is.

Al enkele favorieten van het jaar 2021 (je kan de recensies van de boeken lezen door op de titel te klikken):

Tijd om opnieuw te beginnen & De tijden veranderen (Carmen Korn): Vorig jaar las ik het eerste deel van deze trilogie, en dit jaar mocht ik deel twee en deel drie recenseren voor uitgeverij Signatuur. In deze trilogie volg je vier Duitse vrouwen en hun families vanaf het begin van de 20e eeuw tot en met de millenniumwisseling. Het is een sprankelende trilogie boordevol ontroerende momenten, belangrijke historische gebeurtenissen en ook droevige dingen die uit het leven gegrepen zijn. Je gaat de personages echt in je hart sluiten!

Piranesi (Susanna Clarke): Piranesi is een zeer mysterieuze roman, waarin je als lezer stukje bij beetje meer te weten komt over het hoe en het waarom van het verhaal. Ik genoot intens van de beschrijving van deze mysterieuze wereld en was samen met Piranesi op zoek naar de waarheid… Die zeer interessant was! Een absolute must-read!

De beschermheilige van de zwangere meisjes (Ursula Hegi): Een chaotische, mysterieuze en poëtische schrijfstijl… Dat ligt met voor de volle 100% en dat is precies wat je in dit boek kan terugvinden! Ook de setting vond ik heel interessant, want het verhaal speelt zich af in 1878 in een dorp met een klooster voor zwangere (ongetrouwde) meisjes en een rondtrekkend circus speelt ook een rol. Een uniek boek!

Arlo (Floor Denil): Arlo heeft een bijzonder primeur, het is namelijk de eerste graphic novel die in een lijstje staat op mijn blog! Ik las wel al eerder graphic novels, maar nooit konden ze me zo raken als Arlo van Floor Denil. Er zijn bepaalde beelden en zinnen die ik me nog steeds zo voor de geest kan halen… Een aanrader!

Tussen ons (Sarah Crossan): Ik ben al een lange tijd fan van Sarah Crossan, door haar speciale schrijfstijl. Zij schrijft namelijk in vrije versvorm, en dat vind ik erg leuk om te lezen! Voor Tussen ons schreef zij voornamelijk YA boeken, maar dit is een eerste boek dat bedoeld is voor volwassenen. Ik vond het fascinerend om te lezen, vooral het hoofdpersonage liet me niet meer los. Ik had een extreme haat-liefdeverhouding met haar en als een boek zo’n emoties weet op te wekken, weet je dat het goed is.

De code (Denise Rudberg): Qua tijdsperiode en verhaal ligt De code erg in de lijn met de trilogie van Carmen Korn (die ik hierboven bespreek), en dat is precies de reden waarom ik het heb gelezen. En ook dit boek vond ik duidelijk erg goed (want anders zou het hier niet in de lijst staan)!

The seven husbands of Evelyn Hugo (Taylor Jenkins Reid): Dit boek lat ik al twee geleden, maar ik las het nog eens opnieuw! Toen stond het in mijn top 6 , dus dan weet je al dat ik het een heel goed boek vond. De tweede keer vond ik het boek nog minstens even goed als bij de eerste leesbeurt, ik heb opnieuw moeten huilen!

De prins en de naaister (Jen Wang): En jawel, naast Arlo staat er nog een graphic novel in deze lijst! De prins en de naaister is wel een heel andere soort graphic novel, maar ook hiervan heb ik erg genoten. Duidelijk een teken dat ik meer graphic novels moet gaan lezen!

Ik weet nu al dat het een moeilijke klus gaat zijn om mijn favoriete boeken uit te zoeken aan het einde van het jaar, aangezien er hier al negen favorieten worden aangehaald en ik nog zes maanden leestijd heb!

Wat zijn jouw favorieten van 2021 tot nu toe?

Veel leesplezier!
x Samantha x

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑