Recensie: De moord op Commendatore deel 1+2 (Haruki Murakami)

Hallo allemaal!

Zoals jullie misschien al weten, ben ik een grote fan van Haruki Murakami. Ik heb al verschillende van zijn boeken gelezen en natuurlijk werd ik ook benieuwd naar zijn nieuwste boek, namelijk De moord op Commendatore. Het boek was zo dik (meer dan 1000 pagina’s) dat de uitgevers besloten hebben om het boek in twee delen uit te geven. Ik las daar nu het eerste deel van en wil jullie graag vertellen wat ik daarvan vond!

Het eerste deel las ik in maart 2020 (en meteen daarna verscheen onderstaande recensie), en niet veel later begon ik in het tweede deel. Ik vond het toen echter dat het tweede deel eventjes te veel was. Murakami heeft een heel speciale schrijfstijl en ik had eventjes een pauze nodig na zo’n 800 pagina’s door te brengen in zijn bizarre wereld. Uiteindelijk heb ik het tweede boek eind 2021 opnieuw vastgenomen en uitgelezen. Ik heb mijn bevindingen van het tweede deel onderaan toegevoegd!

Waarover gaat het eerste boek?
Het hoofdpersonage zonder naam gaat na de plotse scheiding met zijn vrouw bovenop een eenzame berg wonen. Hij hoopt er opnieuw in zijn eigen stijl te kunnen schilderen, nadat hij jarenlang als portretschilder heeft gewerkt (voor het geld). In het huis zijn er vreemde dingen aan de hand. Hij vindt een geheim schilderij van de vorige eigenaar van het huis en hij hoort ’s nachts buiten een geheimzinnige bel rinkelen. Wat is er aan de hand?

Het eerste deel van De moord op Commendatore is weer in de typische Murakami-stijl geschreven: extreem meeslepend met een vreemde, bovennatuurlijke toets. Telkens als ik een boek van hem lees, word ik weer in zijn fantastische universum gezogen en daar hou ik van! Hoewel het een erg dik boek was (500+ pagina’s) had ik het snel uit, aangezien het moeilijk is om te stoppen met lezen.

Het naamloze hoofdpersonage is eveneens typisch Murakami: een jonge man op een keerpunt in zijn leven. Hij vertelt een fascinerend verhaal over zijn verleden en loodst je mee doorheen de avonturen die hij in het heden meemaakt. Hoewel Murakami vaak dezelfde elementen gebruikt, zijn de verhalen steeds origineel en krijg je er als lezer geen genoeg van.

Het is heel duidelijk dat dit nog niet het volledige verhaal is. Het verhaal stopt zeer abrupt, dus er is zeker geen sprake van twee afzonderlijke leesbare delen. Het tweede deel is allebei gelukkig al verkrijgbaar in de winkel (en ik heb het al in huis), dus ik hoef helemaal niet te wachten!

In het eerste deel komen al heel wat interessante verhaallijnen aan bod, maar geen van die verhaallijnen is al echt afgerond. Om dat onderdeel te kunnen beoordelen, moet ik eerst deel twee lezen. Ik zag hier en daar wat gelijkenissen met The great Gatsby van F.Scott Fitzgerald, maar het boek was veel meer dan dat. Ik ben heel benieuwd waar het verhaal nog naartoe zal gaan. Van zodra ik deel twee uit heb, zal ik vanzelfsprekend mijn bevindingen met jullie delen!

Ik besluit dat dit eerste deel van De moord op Commendatore al heerlijk in elkaar zit. Het zet zeker aan tot verder lezen!

Mijn recensie van deel 2 (ik geef geen korte inhoud om spoilers te vermijden, ook in mijn recensie staan geen spoilers voor het eerste deel!):

Zoals je in de inleiding al had kunnen lezen, heb ik eventjes een pauze moeten nemen terwijl ik dit aan het lezen was. Ik vond de schrijfstijl (zoals we van Murakami gewoon zijn) supergoed, maar het begin van het tweede deel was aanvankelijk te langdradig, te herhalend voor mij. Ik ben blij dat ik die pauze genomen heb, want meer dan een jaar later kon ik nog altijd héél goed volgen met de verhaallijn, maar was ik wel uit de sleur van het verhaal geraakt. Het zijn nu ook eenmaal in totaal ongeveer 1000 pagina’s, dat is een lange tijd om met hetzelfde personage in hetzelfde universum door te brengen.

Uiteindelijk heb ik zeker genoten van deze twee boeken, maar daar vertel ik meteen ook bij dat ik dit niet de beste boeken van Haruki Murakami vind. Ik zou dit boek dus wel aanraden aan de echte Murakami-fans, die al wat boeken van hem gelezen hebben en ook zin hebben om in een minder toegankelijk boek te duiken Voor Murakami-beginners zou ik deze duologie niet aanraden! Ik blijf Norwegian Wood voor hen de beste optie vinden.

Hebben jullie al eens een boek gelezen van Haruki Murakami?

Veel leesplezier!
x Samantha x

10 gedachten over “Recensie: De moord op Commendatore deel 1+2 (Haruki Murakami)

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑