Recensie: Jij mag alles zijn (Griet op de Beeck)

Hallo allemaal!

Ik las al enkele boeken van Griet op de Beeck (Gij nu, Vele hemels boven de zevende en Gezien de feiten), maar blijkbaar schreef ik nog nooit eerder een recensie van een van haar boeken! Ik was heel enthousiast toen ik haar recentste boek zag (alleen al die cover!), voor het eerste een kinderboek. Graag vertel ik jullie wat ik van het boek vond!

Waarover gaat het boek?
In Jij mag alles zijn zitten we in het hoofd van Lexi, een 9-jarig meisje. Haar mama is vaak heel erg verdrietig en Lexi doet er alles aan om haar mama weer blij te maken, maar niets lijkt te helpen. Vroeger was haar mama nochtans wel vaak blij, dat ziet ze op foto’s, maar sinds een dramatische gebeurtenis komt het verdriet vaak op bezoek. Je gaat samen met Lexi op zoek hoe ze mama beter kunnen maken, maar dat draait helemaal anders uit dan je eerst zou denken.

Ik ben helemaal overdonderd door Jij mag alles zijn. Dit is zonder twijfel het beste boek dat ik tot nu toe gelezen heb in 2022. Kinderboeken eigenlijk komen niet vaak voor in mijn favorietenlijstje, maar Griet op de Beeck wist het klaar te spelen.

In Jij mag alles zijn kruip je in het hoofd van de 9-jarige Lexi. Ik weet natuurlijk niet exact meer hoe het was toen ik zelf 9 jaar was, maar ik werd precies toch weer helemaal terug gekatapulteerd naar die tijd. De kinderlijke onschuld, de gekke hersenkronkels en al die gevoelens: ik was meteen mee met het verhaal en ik voelde het verhaal tot in mijn botten.

Griet op de Beeck gebruikt PRACHTIGE zinnen om haar verhaal vorm te geven. Ze schitteren in hun eenvoud (want moeilijke woorden komen er niet aan te pas), maar ze bezitten een diepte die je ongetwijfeld aan het denken zetten. Het maakte bij mij ook heel wat emoties los, ik heb zelfs een traantje moeten wegpinken (iets dat ik niet vaak heb tijdens het lezen). Er staan niet alleen prachtige zinnen in het boek, maar ook prachtige illustraties! Ze zijn van de hand van Linde Faas en geven nog eens een extra diepgang aan het verhaal. Ze ondersteunen het verhaal, maar zijn ook niet zo overheersend dat het een prentenboek wordt.

Ik was stiekem al wat in andere recensies aan het neuzen om te zien of iedereen het boek zo ervaren heeft als ik. Over het algemeen heb je twee categorieën lezers: degenen die het prachtig vonden en degenen die zeggen dat dit toch helemaal geen kinderboek is… Ik weet ook niet goed of ik dit een kinderboek vind. Langs de ene kant wel, want je zit in de huid van een 9-jarig meisje en ik denk dat andere 9-jarigen daar zeker mee kunnen identificeren. Langs de andere kant zitten er heel wat zware thema’s in het boek en ik denk niet dat elk 9-jarig kind dat graag leest. Zelf hield ik toen erg veel van spannende avonturen…. Maar stel je voor dat er een kind in je omgeving is waarbij een familielid (of iemand anders) een depressie heeft, dan denk ik dat dit boek net heel troostend kan zijn. Geef dit boek dus niet zomaar aan elk kind cadeau, maar kijk of het bij het kind past. Volwassenen kunnen dit natuurlijk zéker wel allemaal lezen!

Ik besluit dat Jij mag alles zijn van Griet op de Beeck een prachtig verhaal is voor alle volwassenen en een deel van de kinderen. Het verhaal is ontroerend, mooi geschreven en zal je raken tot diep in je botten. Een aanrader!

Las jij al eens een boek van Griet op de Beeck?

Veel leesplezier!
x Samantha x

2 gedachten over “Recensie: Jij mag alles zijn (Griet op de Beeck)

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑